Om Stott Pilates

STOTT PILATES er en videreudvikling af den originale pilates og er lavet af tidligere balletdanser Moria Marrithew i samarbejde med sportslæger og fysioterapeuter.

STOTT PILATES er et internationalt anerkendt koncept med uddannelse og certificering og er kvalitetssikret i henhold til internationale standardkrav.

I alt sin enkelthed handler Pilates om, at bevidsgøres om og styrke de stabiliserende muskler omkring kroppens center - den dybe mave- og rygmuskulatur.

Pilates benytter vejrtrækning og koncentration til at kontrollere musklerne i præcise, glidende og effektive bevægelser, der styrker og smidiggøre hele kroppen.

Indenfor Stott Pilates har man lavet modifikationer til de enkelte øvelser, således at træningen bliver tilgængelig for alle.

Gennem øvelser,-  der koncentrerer sig om
  • vejrtrækning,
  • korrekt placering af bækken og lændehvirvler,
  • brystkassens placering
  • skulderbladendes bevægelse og stabilitet samt
  • hoved og nakkehvivlernes placering.
opbygges stærke ryg- og mavemuskler, smidighed, styrke og stabilitet i hele kroppen.
 
Med andre ord - Pilates er en funktionel styrketræning, der arbejder med de stabiliserende muskler omkring kroppens center, den dybe mave - og rygmuskulatur. Et stærkt og stabilt center tillader en optimal træning af resten af kroppen.

Pilates kan udføres på måtte og på særlige pilates maskiner som Cadillac og Reformer. Øvelserne på måtte udføres hovedsageligt liggende. Ved hjælp af forskellige rekvisitter såsom fitnesscirkel, redondo bold, foam roller og flexbånd, er det nu muligt at lave mange af de øvelser, som man ellers førhen kun kunne lave på maskinerne.

Øvelserne kræver fokus og koncentration, og der lægges vægt på kvalitet frem for kvantitet. Med andre ord, - man skal være koncentreret når man laver Pilates.

Pilates er velegnet til alle - inkl. hypermobile, der ønsker en stærk og smidig krop.

En vigtig pointe er, at man genopretter forbindelsen mellem hjerne og muskler, så musklerne arbejder mere effektivt.

Dette var også en af Bess Mensendiecks kongstanker. De to systemer minder på mange punkter om hinanden, men der er også forskelle bl.a. udføres Pilates mest liggende og Mensendieck stående.