Kort om mensendieck

Mensendieck er hverken styrketræning eller traditionel gymnastik, men derimod et hel-hedssystem, hvor du får styrket dine muskler og led og øget din kropsbevidsthed

Målet er en god holdning med balance i muskelgrupperne og naturlig frihed i bevægelserne. Herved opnås større velvære og en stærk harmonisk krop. Der arbejdes med symetri i kroppens højre og ventre side samt for- og bagside.
 
Musklerne 
Det er musklerne der holder knoglerne på deres rette plads. I mensendieck arbejdes med de stabiliserende muskler omkring kroppens center, den dybe mave - og rygmuskulatur - de dybe holdningskorrigerende muskler der holder kroppen - i forhold til tyngdekraften. Et stærkt og stabilt center tillader en optimal brug af resten af kroppens muskler - de ydre muskler som bevæger kroppen.

Systemet bygger på bevidst muskelarbejde. Vores muskler er underlagt viljen og vi kan derfor selv bestemme vores bevægelser vha. bevidst muskelarbejde, udrydde dårlige vaner og indlære bedre daglige bevægelser. Forudsætningen for al træning er at man kan sende besked ud til den muskel der skal trække sig sammen og føle, hvad der sker i den. Det er essentielt at være i stand til – ikke bare at gøre bevægelser – men bevidst at aktivere netop de muskler man ønsker, for at opnå det ønskede resultat.

Når en muskel bliver for kort, opstår der spændinger i den. Den bliver øm, kan vanskeligere tåle belastninger, og den har sværere ved at udføre de bevægelser, som den er skabt til.

Under øvelserne spændes og afspændes musklerne, begge dele er vigtigt og skaber tilsammen blodcirkulation. Dynamisk muskelarbejde i roligt tempo giver max. gennemstrøm og et roligt nervesystem.

 Nervesystemet
Ved bevidst at følge forløbet nerveimpuls - muskelkontraktion kan man lære at beherske sine nerveinnervationer, således at musklerne trækker sig glidende sammen og ikke i ryk. Nervøse menneskers pludselige og stødvise bevægelser skyldes simpelthen, at der sendes overflødige og for voldsomme nerveimpulser til musklerne. De langsomme glidende muskelspændinger og afspændinger i øvelserne virker tilbage på hele nervesystemet og har derfor en beroligende virkning (Bente Karild).